Je ziet ‘m steeds vaker voorbijkomen op straat: de overdekte scootmobiel. Het is allang niet meer alleen een wagentje voor mensen die slecht ter been zijn. Het voertuig is aan een flinke opmars bezig. Waarom? Dat vragen we aan scootmobielexpert Ryan Belliot.
Je zit droog
Inkoppertje: je zit droog in een overdekte scootmobiel. De regen, wind en kou zijn de drie grootste ergernissen voor mensen die gebruikmaken van een scootmobiel. In het koude België regent het vaak, dus is dat geen detail. Een overdekt exemplaar biedt een dak boven je hoofd, een voorruit die je gezicht beschermt en een cabine waar je comfortabel in kunt zitten, ongeacht het weer. Voor veel mensen is dat een reden waarom ze een scootmobiel overdekt kopen.
Extra bescherming zorgt niet alleen voor comfort, maar ook voor veiligheid. Doordat je geen regen in je ogen krijgt, kun je beter op de weg kijken. De kans is kleiner dat je uitglijdt bij het in- en uitstappen. Daarom is een overdekte scootmobiel geen luxe, maar een logische stap richting zelfstandigheid.
Je hoeft geen rijbewijs te hebben
Een groot voordeel is dat je geen rijbewijs nodig hebt voor een hulpmiddel. Want dat is wat het eigenlijk is. Het voertuig is toegankelijk voor een brede groep mensen: ouderen, mensen met een lichamelijke beperking en mensen die geen rijbewijs hebben, maar wel willen rijden.
Volgens expert Ryan Belliot is dit ook de reden waarom het voertuig door steeds meer jongeren wordt ontdekt: ‘Je hoeft geen theorie-examen te doen of praktijkexamen af te leggen en iedereen mag er de weg mee op. Natuurlijk gelden wel de basis verkeersregels. Dat is wat een scootmobiel voor veel mensen aantrekkelijk maakt.’ Wel raadt hij aan om een cursus te volgen, zodat je goed weet hoe het karretje werkt.
Hij lijkt op een mini-auto
Denk je aan een scootmobiel, dan denk je waarschijnlijk aan hoe deze er vroeger uitzag. Maar door de loop der jaren is het uiterlijk ervan enorm veranderd. Zeker nu het overdekte exemplaar de overhand neemt. Je ziet ze dan ook steeds vaker rijden in het straatbeeld. Vroeger waren de Canta en de Bira populair. Nu heb je een overdekte scootmobiel. Het enige verschil is dat een scootmobiel meestal wat langzamer rijdt.
Het is niet alleen fijn dat je droog zit, maar ook dat je meer beschut zit. Je bent beter beschermd tegen bijvoorbeeld ongelukken. Doordat het lijkt op een mini-auto heb je bovendien vaak ruimte voor een extra passagier en wat boodschappen.
Technische snufjes aan boord
Fabrikanten van scootmobielen hebben heel goed gekeken naar de auto-industrie. Onderhand lijkt het meer op een compacte stadsauto dan op een klassiek hulpmiddel. Daarom hebben moderne modellen tegenwoordig ledverlichting, ruitenwissers, digitale displays, bluetooth-speakers en zelfs verwarmde stoelen. Je ziet het meteen terug in het aanbod van scootmobiel centrum België. Het comfortniveau ligt daardoor stukken hoger dan wat je van een hulpmiddel zou verwachten. Belliot denkt dat ook dat meespeelt in de populariteit van de overdekte scootmobiel.
Ook is het volgens Ryan Belliot heel eenvoudig om met zo’n voertuig op pad te gaan: de accu gaat tegenwoordig langer mee, laadt sneller op en biedt een groter bereik. Soms kan een accu wel 60 kilometer op één lading halen. Door de jaren heen is er ook flink gesleuteld aan de vering en geluidsdemping. Het maakt een scootmobiel niet alleen handig, maar vooral ook comfortabel. En doordat fabrikanten steeds vaker kiezen voor bijzondere kleurcombinaties, ook nog gewoon stijlvol.
Het is een duurzaam alternatief voor de auto
Als je kijkt naar hoe duurzaam een scootmobiel is, wint deze het direct van een (stads)auto. Het is dan ook een prima manier om je CO2-voetafdruk te verkleinen, zonder dat je hoeft in te leveren op mobiliteit. Een elektrische scootmobiel verbruikt geen benzine of diesel en stoot daardoor geen uitlaatgassen uit. Al moet je deze regelmatig opladen. Dat maakt hem milieuvriendelijker dan de auto. Zeker bij korte ritten in de stad.
Het past ook bij onze veranderende mentaliteit. Veel mensen hebben inmiddels door dat we maar één aarde hebben, en willen best kleiner, zuiniger en slimmer rijden. Stond de auto ooit symbool voor vrijheid, staat het nu symbool voor iets dat duur, vervuilend en omslachtig is. De scootmobiel komt daar perfect voor in de plaats: duurzaam, elektrisch, efficiënt en volledig gericht op persoonlijke mobiliteit.
We kijken anders tegen mobiliteit aan
Volgens Belliot kijken we tegenwoordig ook anders tegen mobiliteit aan. Was een scootmobiel vroeger een hulpmiddel voor wie minder goed ter been was, is het nu uitgegroeid tot een volwaardig vervoermiddel dat past bij de tijdgeest.
Wie weet kijken we over een paar jaar niet eens meer op als een parkeerplaats volstaat met deze kleine voertuigen. Comfort, duurzaamheid en zelfstandigheid zorgen ervoor dat een scootmobiel een logische keuze is voor heel veel mensen.
