Het is vandaag niet meer zo evident om op te vallen tussen de vele aanbieders van soortgelijke producten die ook jij aanbiedt. Heb je geen tijd om strakke marketingplannen uit te werken maar wil je toch reclame maken via je bestaande klanten, dan kun je aan de slag met deze tips.
Cadeautjes
Je staat er misschien niet altijd bij stil maar het kan echt lonen om een cadeautje mee te geven naar aanleiding van een speciale dag. Denk hierbij aan het weekend van de klant maar evengoed kan Kerstmis of Nieuwjaar het ideale moment zijn om je klanten te laten zien dat je hen waardeert. Uiteraard staat klantvriendelijkheid hier voorop, maar het doet altijd plezier wanneer mensen een gratis cadeautje krijgen. Ga op zoek naar zaken die jouw merk daarbij in de kijker zetten. Een cadeautje met jouw naam erop werkt nog steeds het beste omdat je klant het meeneemt in verschillende situaties die jouw naamsbekendheid alleen maar vergroten. Laat bijvoorbeeld pennen bedrukken met enkele gegevens. Meestal is er niet zo veel plaats dus kies je het beste voor de kern: je merk of naam en je telefoonnummer of website. Op die manier denken klanten vaker aan je dan je zou denken en dragen ze bovendien jouw reclame met zich mee.
Evenementen
Heb je iets bijzonders te vieren zoals je 5-, 10- of 20-jarig bestaan, dan kun je ervoor kiezen om je zaak in de kijker te zetten door een evenement te organiseren. Dit kan gaan van een receptie gekoppeld aan de voorstelling van een nieuw product tot een sportief evenement met jou als sponsor. Spreek bijvoorbeeld de organisatoren van een lokale wielerwedstrijd aan om te sponsoren. Laat drinkflessen bedrukken en geef ze mee aan de renners of koppel er een exclusieve wedstrijd aan, zodat je klanten hun kans kunnen wagen om een speciale drinkfles te bemachtigen. In dat laatste geval kan het handig zijn om een lokale kunstenaar aan te spreken om er een echt kunstwerk van te maken. Zo krijg je exclusieve drinkflessen die iedereen wil. Op die manier creëer je een hype rond de drinkfles maar maak je ook meteen reclame op grote schaal. Vergeet natuurlijk niet om lokale media aan te spreken voor een interview en zet je actie volop in de kijker op sociale media. Laat je bij dergelijke evenementen niet afschrikken door een wat hoger kostenplaatje, want de reclame die je hiermee maakt, is van onschatbare waarde voor je toekomstige verkoop.