In de afgelopen jaren zijn we alsmaar meer flexibel gaan werken. Dat heeft onder andere te maken met de coronacrisis waardoor we ineens op afstand moesten werken. Menig bedrijf in België heeft daar de voordelen van ingezien en werkt op dit moment nog steeds op deze manier.
Zo kiezen veel ondernemers steeds vaker voor een virtueel kantoor in grote steden zoals Antwerpen. Zo’n virtueel kantoor biedt een professionele uitstraling wanneer je geen vaste werkplek hebt en kan dienen als maatschappelijke zetel Antwerpen. In dit artikel vertellen we je hier graag meer over.
Wat is een virtueel kantoor precies?
In een tijd van flexibel werken groeit de vraag naar virtuele kantoren enorm. Dat is niet heel vreemd, want met zo’n virtueel kantoor geef je je professionaliteit een boost zonder dat je daar verder veel voor hoeft te doen. Kies je voor een virtueel kantoor, dan kies je namelijk voor een professioneel adres zonder dat je een fysieke kantoorruimte met adres huurt. Je huurt als het ware alleen een postbus waar een adres aan vast zit. Er zijn speciale bedrijven die deze dienst leveren. Jij als ondernemer kan zo’n adres gebruiken voor je inschrijving en administratie, oftewel als je maatschappelijke zetel.
In veel gevallen biedt zo’n bedrijf niet alleen dienstverlening voor de uitgave van zakelijke adressen, maar ook aanvullende diensten zoals een telefoondienst, postverwerking en soms zelfs vergaderruimtes die je kunt huren. Dat is dus ideaal voor bedrijven en ondernemers die flexibel willen werken, maar die voor hun bedrijf wel graag een zakelijk adres en zo een professionele uitstraling willen hebben. Daarnaast is een virtueel kantoor handig voor zzp’ers die hun privéadres niet in het openbaar willen hebben. Nu het aantal zelfstandigen in ons land stijgt, zal er naar alle waarschijnlijkheid alsmaar meer vraag komen naar dit soort adressen.
Dit zijn de grootste voordelen van een virtueel kantoor in Antwerpen
Als ondernemer in (de regio) Antwerpen is het hebben van een virtueel kantoor erg prettig. Dit biedt namelijk diverse voordelen, waarbij de professionaliteit van je bedrijf altijd centraal staat. Antwerpen is internationaal gezien een hele bekende en belangrijke stad en heeft ook nog eens een sterke reputatie als zakelijk centrum in België. Met een virtueel kantoor en dus zakelijk adres geef je je bedrijf een professionele en vooral betrouwbare uitstraling. Mogelijke klanten en zakelijke partners zullen zo’n bedrijf als professioneler beschouwen dan wanneer het adres een huisadres betreft. Dit is natuurlijk helemaal het geval wanneer het zakelijke adres een adres in de binnenstad of de haven is. Andere voordelen zijn onder andere:
- Je hoeft geen huur te betalen voor een zakelijke ruimte, omdat je gewoonweg geen fysieke ruimte huurt. Een fysiek kantoor in Antwerpen huren kan erg duur zijn, zeker wanneer je voor een goede, zakelijke locatie wil gaan. De kosten voor een virtueel kantoor liggen veel lager, waardoor je hoge huur- en energiekosten vermijdt. Ideaal.
- Met een virtueel kantoor heb je de mogelijkheid om flexibel te werken. Je kunt werken waar en wanneer je maar wil, zonder dat je constant op één plek hoeft te zijn. Dat terwijl je zakelijke adres wel een vaste basis heeft én professioneel is.
- Bij sommige aanbieders van virtuele kantoren kun je andere professionele diensten afnemen. Denk aan postverwerking, een telefoonservice of toegang tot vergaderruimtes. Mocht je toch een keer een afspraak hebben met een klant of partner, dan kun je zo’n ruimte huren.
- Je kunt het adres van je virtuele kantoor gebruiken als maatschappelijke zetel. Dit is met name voor zelfstandigen en kleine bedrijven een fijn idee, omdat ze zich wel in België kunnen registreren zonder dat ze daarvoor een fysieke zakelijke locatie hoeven te huren.
Wanneer kies je voor een virtuele maatschappelijke zetel of virtueel kantoor?
Nu vraag je je misschien af voor wie een virtueel kantoor (of een virtuele maatschappelijke zetel) in Antwerpen geschikt is. Een dergelijk adres kan sowieso handig zijn voor zzp’ers en freelancers die geen fysieke werkplek of bedrijfspand willen huren, maar die wel een professioneel imago willen hebben. Met een virtueel kantoor ben je geen kosten kwijt aan huur en energie – wat tegelijkertijd ook goed past in het kader van duurzamer werken.
Daarnaast zijn virtuele kantoren geschikt voor start-ups en schaalbare bedrijven die hun bedrijven willen vestigen op een zakelijk strategische locatie zonder dat ze een echte ruimte hoeven te huren. Dat kan met zo’n virtueel adres natuurlijk heel goed. En wat dacht je van internationale bedrijven die een zakelijk adres in Antwerpen nodig hebben om zo de Belgische markt te kunnen betreden? Tot slot is een virtueel kantoor ideaal voor alle ondernemers die hun eigen (woon)adres liever privé houden. Kortom: volop voordelen!