Dit zijn de online trends van dit jaar

Ook dit jaar is het landschap online weer flink veranderd. Onder meer de komst van kunstmatige intelligentie (AI) heeft de digitale wereld op zijn kop gezet. Van marketing tot videobewerking, we gebruiken er steeds vaker AI voor. Dat heeft er ook toe geleid dat er een flinke tweedeling op het internet te bespeuren is. De één ziet in AI een geweldige kans om zijn productiviteit nog verder te verhogen om of snel nieuwe content te maken. De ander ziet het als een bedreiging en vraagt zich af of hij straks nog wel werk heeft.

Online trends

Gesterkt door de coronapandemie zijn er behoorlijk wat veranderingen gaande in het online landschap. We doen steeds meer dingen online en steeds minder dingen offline. Met de komst van bezorgers als Picnic is het steeds eenvoudiger geworden om vanuit de luie stoel boodschappen te doen. Ook wordt er meer gebruikgemaakt van generatieve AI. Door de coronapandemie hebben we geleerd vanuit huis te werken. Inmiddels bevalt dat zo goed, dat er veel bedrijven zijn die hybride banen aanbieden: 3 dagen per week op kantoor, 2 dagen in de week thuiswerken. 

Verschuiving van offline naar online gokken

Ons leven speelt zich steeds meer online af en steeds minder offline. Doordat de online gokmarkt in Nederland sinds het einde van 2021 behoorlijk is veranderd, is het gokgedrag ook veranderd. Dergelijke veranderingen staan ook in België op stapel. De fysieke casino’s in Nederland zien dat er steeds minder bezoekers naar hun offline vestigingen komen. Er is een transitie gaande van offline naar online gokken.

Onze noorderburen geven dan ook steeds meer geld uit aan online gokken. Dat terwijl er minder geld naar offline gokken gaat. Bij de goksites zonder cruks is te merken dat steeds meer consumenten uit de Benelux hun weg naar de goksites weten te vinden. Voordeel van dergelijke goksites is dat je er vrij anoniem kunt gokken. Met name consumenten die zich zorgen maken om hun privacy, gokken bij deze sites.

Online boodschappen doen

Over van offline naar online gesproken: die trend zet ook steeds meer door als het gaat om boodschappen. Tegenwoordig kun je namelijk via steeds meer initiatieven vanuit huis je boodschappen doen. Eindeloos wachten bij de kassa of steeds weer alles uit moeten pakken voor de zoveelste steekproef bij de selfservice is er niet meer bij. Picnic weet vooral in de noordelijke provincies van ons land voet aan de grond te zetten. Voor andere Belgen is er het bedrijf Hopr, dat in principe hetzelfde werkt als Picnic. Het is een initiatief van Stijn Martens en zijn manier van denken heeft ons leven steeds gemakkelijker gemaakt.

Gebruik van generatieve AI

We kunnen er dit jaar niet meer omheen: de opkomst van generatieve AI. De wereld werd vorig jaar al op zijn kop gezet door de forse updates die het bedrijf OpenAI, verantwoordelijk voor diensten als ChatGPT, heeft uitgebracht. Daardoor was er eerst vooral aandacht voor de zogenaamde LLM’s. Dit zijn de ‘language models’, die zich vooral richten op taal. Er waren dan ook behoorlijk wat songwriters, journalisten en andere creatievelingen die zich meteen zorgen maakten over hun baan. Nu is ook de rest van de creatieve sector aan de beurt, want generatieve AI is steeds meer in opkomst. Denk bijvoorbeeld aan het genereren van video’s of het bewerken van foto’s, terwijl AI even met je meedenkt. Je kunt zelfs je eigen muziek laten genereren en dat leidt soms tot verrassend goede resultaten. Toch denken we niet dat AI meteen alle creatieve beroepen overbodig zal maken. AI zal vooral een kans zijn voor verschillende sectoren in plaats van een bedreiging. Per slot van rekening is ook dit artikel nog gewoon door een mens geschreven.

Meer vanuit huis werken / digitaal werken

De coronapandemie heeft ons gedwongen om in rap tempo te digitaliseren en vanuit huis op internet te werken. Bedrijven die tot dan toe gewend waren om alle vergaderingen offline te houden, moesten snel de overstap naar thuiswerken en digitalisering maken. Maar dat bevalt zo goed, dat een groot deel van de Europese werknemers thuis wil blijven werken. Veel bedrijven voldoen aan die wens en beginnen met het aanbieden van hybride banen: een paar dagen werken op kantoor en een paar dagen vanuit huis werken.

Zo heb je als werknemer meer tijd om te besteden aan familie en vrienden. Bovendien is het ook goed voor de productiviteit en het milieu. Werknemers staan niet meer in de file en het leidt tot minder reisbewegingen. Beter voor het milieu en het klimaat, want hoe minder auto’s op de weg, hoe beter.

Laatste van blog